هیئت مکتب الزهرا (س)امامزاده محمد(ع) گوریگاه
طفل بازیگوش را شرمی نباشد از کسی/ بیشتر با دیدن مادر خجالت می کشد/ تا عروج فاطمه جبریل را هم راه نیست/ در مسیر عرش، بال و پر،خجالت می کشد/
Slide 1 Slide 2

عید است ولی بدون او غم داریم / عاشق شده ایم و عشق را کم داریم
ای کاش که این عید ظهورش برسد / اینگونه هزار عید با هم داریم
اللهم عجل لولیک الفرج
سال نو مبارک

 

 



در استانه عید نوروز

جهت امادسازی و پذیرای از مهمانان نوروز 94

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 



بسم الرحمان الرحیم

امادگی بچه های پایگاه مقاومت شهید چمران و هیات امنا امامزاده محمد (ع) برای تدارک آرامش بهاری و ویژه برنامه ده فاطمیه در جوار پاک و نورای امامزاده محمد (ع) گوریگاه

 

 

 

 

 



نقشه و آدرس آستان مقدس امامزاده محمد (علیه السلام) ـ گوریگاه

با سپاس  ازهمکاری حوزه مقاومت بسیج صاحب الزمان شهر کنارتخته(بخصوص جناب آقای جوکار فرمانده حوزه مقاومت 

 

 

 



سفرفرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به محله گوریگاه و تجدید میثاق با شهیدا و بویژه شهدای خلیج فارس

 

 

 

 



 

 

 

 

 



بسم الله الرحمان الرحیم

جهت پذیرای از مهمانان نوروزی و عید باستانی و فراهم کردن آسایش برای مهمانان در جوار  این امامزاده جلیل القدر  در حال اماده باش میباشن:

از جمله:

هیئت مکتب الزهرا (س)امامزاده محمد(ع) گوریگاه

پایگاه مقاومت شهید چمران گوریگاه

اداره اوقاف و خیریه شهرستان کازرون

حوزه مقاومت بسیج صاحب الزمان شهر کنارتخته

شهرداری کنارتخته

شورای اسلامی  شهر کنارتخته

و هیات امناه امامزاده محمد(ع) گوریگاه
وهمچنین با سپاس فراوان از مردم شهیدپرور و مهمان نواز روستای گوریگاه




14منزلت حضرت زهرا (س) از دیدگاه پیامبر(ص)

 



1- فاطمه (س) پاره تن پیامبر(ص)
بخاری در صحیح خود از ولید ابن عیینه از عمر بن دینار از ابی ملیکه از مسور بن مخرمه از پیامبر(ص) نقل کرده که فرمود:
فاطمةُ بضعةُ مِنّی فَمَن أغضَبها أغضبنی؛1
فاطمه (س) پاره تن من است هر که او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است.

2- فاطمه (س) قلب پیامبر(ص)
حسن بن سلیمان در کتاب محتضر از تفسیر ثعلبی از مجاهد از پیامبر(ص) روایت کرده که روزی آن حضرت از خانه خود بیرون آمد و در حالی که دست فاطمه (س) را گرفته بود، چنین فرمود:
«هر که این را می شناسد که شناخته است و هر که وی را نمی شناسد بداند: این فاطمه (س) دختر محمّد است و او پاره تن من می باشد، او قلب من است که در بین دو پهلوی من قرار گرفته است؛ پس هر که او را آزار دهد مرا آزار داده و هر که مرا آزار دهد خدای را آزار داده است».2

3- فاطمه (س) تار موی پیامبر(ص)
جابر بن عبدالله گوید: پیامبر(ص) فرمود:
فاطمةُ شعرة منّی؛فَمَن آذی شعرة منّی،فَقَد آذانی و مَن آذانی فَقَد آذَی الله و مَن آذی الله لَعَنَهُ اللهُ مِلئَ السّموات و الأرض؛3
فاطمه (س) تار موی من است و هر که به تاری از موهای من آزار برساند مرا آزار رسانده و هر که مرا آزار رساند خدا را آزار رسانده است و هر که به خدا آزار برساند، خداوند به اندازه آسمان ها و زمین او را لعنت خواهد کرد.

4- فاطمه (س) نور چشم پیامبر(ص)
ابن فتال نیشابوری ضمن حدیثی از پیامبر(ص) آورده است که به حضرت علی (ع) فرمود:
یا علیّ! إنَّ فاطمةَ بضعةٌ مِنّی و هی نورُ عینی وَ ثَمَرةُ فؤادی؛4
علی جان! فاطمه (س) پاره ی تن من و نور چشم و میوه ی دلم می باشد.

5- فاطمه (س) مایه سُرور پیامبر(ص)
امام حسین (ع) از پیامبر(ص) روایت کرده است که فرمود:
فاطمةُ بَهجَةُ قلبی و إبناها ثَمَرةُ فُؤادی و بَعلُها نورُ بَصَری؛5
فاطمه (س) مایه سُرور و خوشحالی من می باشد، همچنین دو فرزندش میوه دلم و همسرش نور چشمم می باشد.

6- فاطمه (س) برتر از آسمان ها و زمین
و در حدیثی دیگر درباره خلقت حضرت فاطمه (س) فرمود:
پس خداوند از نور دخترم فاطمه (س) آسمان‌ها و زمین را آفرید، پس آسمان‌ها و زمین از نور دخترم فاطمه (س) است و نور دخترم فاطمه (س) از نور پروردگار است و دخترم فاطمه (س) برتر از آسمان ها و زمین است.6

7- فاطمه (س) برگزیده خداوند
خطیب بغدادی ضمن اشاره به معراج پیامبر(ص) از آن حضرت چنین روایت کرده که فرمود:
همان شب که مرا به آسمان بردند دیدم که بر درب بهشت چنین نوشته بود: «لا إله إلّا الله،محمّد رسول الله،علیٌّ حبیبُ الله،و الحسنُ و الحسینُ صَفوةُ اللهِ،فاطمة خِیرَةُ اللهِ و علی باغِضِهم لَعنةُ الله».7

8- فاطمه (س) یکی از حجّت های خدا
طبری در بشارة المصطفی به سند خود از امام زین العابدین (ع) از پدرش از امیرمؤمنان از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود:
أنا و علیٌّ و فاطِمة و الحسنُ و الحسینُ و تسعةُ مِن وُلدِ الحسینِ حُجَجُ اللهِ علی خَلقِه أعداءُنا أعداءُ اللهِ و أولیاؤُنا أولیاءُ اللهِ؛8
من و علی و فاطمه (س) و حسن و حسین و نه فرزند از فرزندان حسین حجّت های خداوند بر بندگان او هستیم، دشمنان ما دشمنان خدا و دوستان ما دوستان خدا هستند.

9- فاطمه (س) بهترین زنان امّت
انس بن مالک از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود: بهترین زنان امّتم فاطمه (س) دختر محمّد(ص) است.9

10- برترین زنان اوّلین و آخرین
و در روایت دیگری که از پیامبر(ص) رسیده چنین آمده:
برترین مردان عالم در زمان من علی است و برترین زنان اوّلین و آخرین فاطمه (ص) است.10

11- اگر تمام خوبی ها مجسم شود
همچنین درباره شخصیت بی مانند حضرت فاطمه (س) فرمود:
و لَو کانَ الحُسنُ شَخصاً لکانَ فاطمةَ بَل هی أَعظمُ؛11
اگر تمام خوبی ها و فضایل اخلاقی مجسّم شود، شایسته است که فاطمه (س) باشد؛ بلکه فاطمه (س) والاتر از همه آنها می باشد.

12- فاطمه مریم کبراست
و از جمله بیانات و سفارش هایی که رسول خدا (ص) در حال احتضار به حضرت علی (ع) داشت این بود:
علی جان، فاطمه (س) امانت خدا و رسولش در نزد تو می باشد، پس از این امانت خوب نگه داری کن و می دانم که چنین خواهی کرد. بدان که او مریم کبراست.12

13- عزیزترین مردم نزد پیامبر(ص)
شیخ طوسی به سند خود از عبدالله بن حارث بن نوفل نقل کرده که گفت: از سعد بن مالک شنیدم که می گفت: از رسول خدا شنیدم که می فرمود:
فاطمةُ بضعةٌ منّی مَن سَرَّها فَقَد سَرَّنی و مَن ساءها فَقَد ساءنی،فاطمة أَعزُّ البریّة عَلَیَّ؛ فاطمه (س) پاره تن من است هر که او را خشنود کند مرا خشنود کرده و هر که او را آزار دهد مرا آزار داده.فاطمه (س) عزیزترین مردم نزد من می باشد.13

14- محبوب ترین مردم
علّامه مجلسی از برخی کتاب های مناقب به سند خود از اسامه نقل کرده که گفت: روزی در مسجد به علی (ع) و عباس گذر کردم در حالی که به بحث نشسته بودند، چون مرا دیدند از من خواستند که از پیامبر(ص) برای شان اجازه ملاقات بگیرم.
گوید: به رسول خدا عرض کردم: این علی (ع) و عباس هستند که اجازه ملاقات می خواهند. حضرت فرمود: آیا می دانی چه چیزی آنها را به این جا آورده است؟ گفتم: به خدا سوگند که نمی دانم.فرمود: اما من می دانم برای چه به اینجا آمده اند و سپس اجازه ورود به آنها داد.
پس آن دو وارد شده و پس از سلام و ادای احترام در محضرش نشسته و اظهار داشتند ای رسول خدا، کدام یک از افراد خانواده ات در نزد تو محبوب تر هستند؟
پیامبر پاسخ داد: فاطمه (سلام الله علیها).14
امّا نکاتی که از روایات گذشته به دست می آید به چند نکته خلاصه می شود:
1- پیامبر بزرگوار اسلام (ص) عنایت ویژه ای بر تبیین شخصیت حضرت فاطمه (س) و معرّفی او و جایگاه والایش داشتند،بدین جهت با بردن حضرت فاطمه (س) در جمع صحابه و گرفتن دست او به معرّفی دختر خود پرداخته،و او را پاره تن و قلب و تار موی و نور چشم و میوه دل خود دانسته که این مسئله بسیار مهم و قابل مطالعه است.
2- از روایات گذشته و ده ها روایت دیگر به دست می آید که حضرت فاطمه (س) برتر از تمام زنان عالم خلقت می باشد و هیچ یک از آنها در فضیلت و بلندی مرتبه به او نمی رسد، حتی مریم مادر حضرت عیسی(ع)، و این سخن پیامبر(ص) در شأن و مقام حضرت فاطمه (س) بهترین پاسخ برای یاوه گویی برخی از ناآگاهان و یا غرض ورزان به مقام والای حضرت فاطمه (س) است که گاهی از روی ناآگاهی و یا غرض ورزی می گویند، حضرت فاطمه (س) همانند یکی از زنان عادی است.
بسی جای تعجب است مگر زنان عادی در زمان پیامبر(ص) نبودند؟ پس چرا این سخنان ارزشمند را درباره یکی از آنها نفرمود و چرا آن همه بر شخصیت فاطمه (س) تکیه کرد.
3- هیچ گاه از سفارش نسبت به حضرت فاطمه(س) دریغ نورزیده و پیوسته امّت اسلامی را به احترام از وی و رعایت حق او فرا می خواند.
4- نکته پنجم این است که هر جا سخن از حضرت فاطمه (س) به میان می آورد مسلمانان را به دوستی او و اهل بیت محترمش فرا خوانده و از دشمنی با آنها سخت بر حذر می داشت.

پی‌نوشت‌ها:
1- صحیح بخاری،ج 2،ص 302؛حلیة الأولیاء،ج 2،ص 40 و تهذیب التّهذیب،ج 12،ص 469.
2- بحارالأنوار،ج 43،ص 80.
3- همان،ص 54.
4- روضة الواعظین،ص 150.
5- مقتل الحسین خوارزمی،ج 1،ص 59.
6- بحاراأنوار،ج 15،ص 10.
7- تاریخ بغداد،ج 1،ص 259.
8- بشارة المصطفی،ص 24.
9- احقاق الحق،ج 10،ص 115.
10- همان،ج 25،ص 37.
11- مقتل الحسین خوارزمی،ج 1،ص 60.
12- فاطمة الزّهراء،ص 58.
13- بحارالأنوار،ج 43،ص 23.
14- همان،ص 68 و ذخایر العقبی،ص 35.
فاطمه(سلام الله علیها) الگوی  حیات زیبا – محمّد جواد مروجی طبسی



پیر غلام امام زاده محمد (ع)گوریگاه

 



 

کد نام اثری از اعتبار قیمت عملیات
73681 بی تو ای صاحب زمان کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73680 از خون شهیدانت کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73679 به توکل خالق غمت کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73678 ببین گریه کن هاتو کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73677 جز داغ هجران تو کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73676 ای یوسف زهرا سلام کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73675 سر راه انتظار کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73674 شد آرزوی قلبی من کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73673 پرورده خان تو ام کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
73672 تو کربلا داری کربلایی جواد مقدم 30 روز 3000 ریال پخش
  1/4212  2  3  4  5  6      
مشترک گرامی: شما در عین حال می توانید از طریق شماره گیری *111*22# و یا ارسال کد آهنگ
مورد نظر از طریق پیامک به شماره 8989، از این سرویس بهره مند شوید.


رسول الله (ص) و بوسیدن دست حضرت زهرا (س)

حاکم نیشابوری عالم بزرگ اهل سنت پیرامون فضیلت حضرت زهرا چنین نگاشته است:

حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب بن إسحاق الصغانی ثنا عثمان بن عمیر ثنا إسرائیل عن مسیره بن حبیب عن المنهال بن عمرو عن عائشه بنت طلحه عن أم المؤمنین عائشه رضی الله عنها أنها قالت : ما رأیت أحدا کان أشبه کلاما و حدیثا من فاطمه برسول الله صلى الله علیه و سلم و کانت إذا دخلت علیه رحب بها و قام إلیها فأخذ بیدها فقبلها و أجلسها فی مجلسه

{ عایشه می گوید هیچ کسی را شبیه تر به رسول الله در سخن گفتن جز فاطمه ندیدم. هر گاه فاطمه بر رسول الله وارد می شود. ایشان  از جا بر می خاستند، دست او را می گرفت و می بوسید و او را در جایگاه خود می نشاند }

 هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین و لم یخرجاه

تعلیق الذهبی قی التلخیص : بل صحیح

مستدرک حاکم ج۳ص۱۶۷- دارالکتب العلمیه

این روایت در ” مشکاه المصابیح” نیز نقل شده است که محقق این کتاب “البانی” در مورد این روایت چنین نوشته است:

(صَحِیحٌ)

مشکاه المصابیح ج۳ ص ۱۳۲۹



قالَت فاطمة الزهراءْ علیها السلام : امّا وَاللّهِ، لَوْتَرَکُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه ، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام .

به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم پیروى ومتابعت کرده بودند حتى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى کردند.و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمد عجل الله فرجه الشّریف ، و صلوات الله علیهم اجمعین مى گردید که او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى باشد.

(الا مامة والتبصرة : ص 1، بحارالا نوار: ج 36، ص 352، ح 224)

 



بیان حادثه حمله به خانه حضرت زهرا س از زبان عمر در نامه به معاویه

وقتی درب خانه را آتش زدم (آن گاه داخل خانه شدم) ولی فاطمه درب خانه راحجاب خود قرار داد و مانع از دخول من و اصحابم شد. با تازیانه آن چنان بر بازوی او زدم که مانند دملج (بازوبند) اثر آن بر بازوی او ماند؛ آن گاه صدای ناله او بلند شد؛ چنان که نزدیک بود به حال او رقت کنم و دلم نرم شود؛ ولی به یاد کشته های بدر واُحد که به دست علی کشته شده بودند… افتادم، آتش غضبم افروخته تر شد و چنان لگدی بر درب زدم که از صدمه آن جنین او (به نام محسن) سقط شد.” فَعِنْدَ ذلک صَرَخَتْ فاطِمَةُ صَرْخةً… فَقالَتْ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللهِ هکَذا کانَ یُفْعَلَبِحَبیبَتِکَ وَ اِبْنَتِکَ… ؛ در این هنگام، فاطمه چنان ناله زد، پس فریاد زد: ای پدر بزرگوار! ای رسول خدا! این چنین با عزیز دلت و دخترت رفتار کردند.” سپس فریاد کشید: فضه به فریادم برس که فرزندم را کشتند. سپس به دیوار تکیه داد و من اورا به کنار زده، داخل خانه شدم. فاطمه در آن حال میخواست مانع (بردن علی) شود، من از روی روسری چنان سیلی به صورت او زدم که گوشواره از گوشش به زمین افتاد.

* بحار الانوار، ج۳۰، ص۲۹۳، (چاپ جدید)؛ ج۸، ص۲۳۰، (چاپ قدیم) و ریاحینالشریعة، ج۱، ص۲۶۷٫

 

 



بسم رب الصدیقه الشهیده
سنی می پرسه چرا بعد از شهادت همسر خود فاطمة الزهراء عليها السلام ، انتقام او را نگرفت يا به فكر انتقام نبود ؟
اولاً: به همان دليلي كه پيامبر اسلام (ص) از كساني كه قصد ترور آن حضرت را داشتند انتقام نگرفت. با اين كه طبق نقل صحيح مسلم (ج 8 ص 123) «اثنى عشر منهم حرب لله ولرسوله في الحياة الدنيا ويوم يقوم الاشهاد» دوازده نفر آنان محارب خدا و پيامبر در دنيا وآخرت بودند،
پيامبر گرامي (ص) در پاسخ حذيفه و عمار كه تقاضاي قتل تروريستها را كردند، فرمود: به صلاح نيست كه شايع كنند كه پيامبر اصحاب خود را به جرم تروريست بودن مي كشد. «أكره أن يتحدّث الناس أنّ محمداً يقتل أصحابه» .
تفسير ابن كثير ج 2 ص 323.

 





 

با ارزوی  شفا برای پیر غلام  هیئت مکتب الزهرا (س)امامزاده محمد(ع) گوریگاه و مواذن محله گوریگاه

 



امشب به رنگ فصل زمستان گریه می کنیم

هم ناله با زمین و زمان گریه می کنیم

هر چند گفته اند که آرام گریه کن

اما بلند و ضجه زنان گریه می کنیم

امشب که خانه ی دلمان غم گرفته است

مانند ابرهای روان گریه می کنیم

هم پای کوچه های مدینه نشسته ایم

با روضه های تازه جوان گریه می کنیم

تازه جوان و قد کمانی تعجب است

از غصه های قد کمان گریه می کنیم

داریم پای روضهءتان پیر می شویم

اما هنوز از غمتان گریه می کنیم

این خانهء غمی است پر از غربت بقیع

از داغ قبر های نهان گریه می کنیم

آری دوباره بر سر سفره نشسته ایم

امشب برای مادرمان گریه می کنیم"
التماس دعا



 

 
مراجع تقلید زمان ایام فاطمیه را مشخص کردند
 
 
 
اخیبرآنلاین" - بحث تداخل ایام فاطمیه و آغاز سال جدید که نوروز نامیده می شود، بحث این روزهای رسانه ها و مردم شده است.


به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، برخی افراد بر محدودکردن ایام فاطمیه در دو، سه روز حول روز شهادت حضرت زهرا(س) که به فاطمیه دوم شهرت دارد، بسنده می کنند و عده ای دیگر،  نظر متفاوتی در این زمینه دارند.

براساس این گزارش، تعداد معدودی نیز هستند که البته علیرغم هیاهوهای رسانه ای در این زمینه و تکرار این شبهه که شیعه، ملت گریه است، می کوشند تا به زعم خود در رابطه میان محبان و آل الله(ع) خدشه وارد کنند و البته کمیت و کیفیت این جماعت بسیار اندک است.

"خیبرآنلاین" در روز 26 بهمن با انتشار مطلبی نوشت: "امروز گفتیم تا فردا نگویند نمی دانستیم؛ سراسر نوروز 93 مقارن با ایام فاطمیه است" و طی آن به برنامه ریزان، به ویژه مسئولان صداوسیما یادآوری و تذکر داد تا در چیدمان برنامه های خود به این اصل مهم دقت کنند که سراسر نوروز امسال با ایام عزای اهل بیت(ع) متقارن شده است.


در ذیل همین مطلب، مخاطبان گرانقدر نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و البته بازتاب آن نیز در سایر رسانه ها متفاوت بود. برخی از آن استقبال کردند و برخی دیگر با اهدای القابی مانند خشک مقدس و...، واکنش انتقادی نشان دادند.

با این همه، به جهت آنکه در مسیر اسلام و انقلاب، باید تنها به وظیفه و تکلیف نگریست، در این نوشتار، به بیان برخی دیدگاه های علما و مراجع گرانقدر پیرامون ایام فاطمیه پرداخته می شود و البته یادآوری این نکته ضروری است که اولا در دین اجباری نیست، ثانیا افراد در هر زمینه ای اختیار دارند، هرچند در روز واپسین راجع به چگونگی استفاده از اختیارشان مورد سوال و مواخذه قرار می گیرند، ثالثا بر مدیران فرهنگی و برنامه ریز کشور، به ویژه مسئولان رسانه ملی، رعایت دغدغه های مراجع گرانقدر، علمای بزرگوار و جامعه ارزشی کشورمان یک فرض واجب است چه آنکه مسئول رادیو و تلویزیون حکومتی هستند که نام اسلامی بر آن نقش بسته و به همین جهت، نباید تنها به فکر الگوبرداری تشابهی از برنامه های رسانه های غیردینی ماهواره ای باشند، بلکه باید نسبت به داشته های خود و ویژگی های متمایز تلویزیون جمهوری اسلامی تاکید مضاعف نمایند و آن را به عنوان یک الگو به جهان خارج صادر کنند.

و اما نظرات مراجع تقلید و علما راجع به ایام فاطمیه:

* امام خامنه ای: خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند

حضرت امام خامنه ای در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1392 و در شرایطی که روز شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) (فاطمیه اول) مصادف با 5 فروردین شده بود، در ابتدای بیاناتشان، علاوه بر ذکر صلوات خاصه حضرت صدیقه(س)، فرمودند: "به هممیهنان عزیزمان عرض می‌كنم توجه داشته باشند كه ایّام فاطمیه در اواسط روزهای عید است و تكریم و احترام این ایام برای همهی ما لازم است".

و این جمله ولی امر مسلمین دلالت بر این نکته دارد که از 13 جمادی الاولی، ایام عزاداری به مناسبت شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) (ایام فاطمیه) آغاز می شود.

همچنین، حجت الاسلام ادیب یزدی، از واعظان مشهور تهران، در یکی از سخنرانی های سال گذشته خود به ذکر خاطره ای از امام خامنه ای پرداخت. وی گفت:
"یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالیقدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95؟ رهبر عالیقدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: «برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند»".

جمله حکیمانه ولی امر مسلمین درباره ایام فاطمیه به زیبایی به زمان و چگونگی حفظ حرمت این ایام اشاره می کند.

* آیت الله العظمی نوری همدانی: برنامه های تلویزیون ایام فاطمیه را تحت الشعاع قرار ندهد

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان، نیز سال گذشته و در شرایطی که ایام فاطمیه از 5 فروردین آغاز می شد، در توصیه ای به مسئولان رسانه ملی تاکید نمودند: "ایام نوروز امسال با ایام فاطمیه مصادف است، به صدا و سیما توصیه می‌کنم مبادا طوری برنامه‌ریزی کنند که برنامه‌های تلویزیون، ایام فاطمیه را تحت‌الشعاع قرار دهد و مردم از این مساله غفلت کنند".

این سخنان معظم له به خوبی اهمیت حفظ حرمت ایام فاطمیه و نیز توجه مسئولان فرهنگی و رسانه ای کشور به این مساله را مورد تاکید قرار داده است.

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ایام فاطمیه 20 روز است

حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان، در پاسخ به پرسشی راجع به زمان ایام فاطمیه اینگونه پاسخ داده اند: "در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند".

پاسخ معظم له نیز کاملا روشن و آشکار است و احتیاجی به هیچ تفسیری نیست.

* آیت الله العظمی وحید خراسانی: ایام فاطمیه از 13 جمادی الاول آغاز می شود

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان، که درباره بزرگداشت ایام فاطمیه و تعطیل شدن روز شهادت آن حضرت (شهادت دوم) مجاهدت به یادماندنی نمودند و همه ساله، در آن روز با پای پیاده در دسته عزاداری دختر پیامبر اعظم(ص) حاضر می شوند، پیرامون این ایام گفته اند: "ایام فاطمیه روز ۱۳ جمادی الاول شروع می شود تا روز ۳ جمادی الثانی که تعطیل است و اوج سوگواری در آن روز است که توجه به آن روز سیره بزرگان از فقهایی همچون میرزای نایینی و مرحوم آخوند خراسانی بوده است".

معظم نیز بر تاریخ 20 روزه ایام فاطمیه تاکید نموده و بزرگداشت این ایام سوگواری را موردتوجه قرار داده اند.

* آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: از 13 جمادی الاولی تا 3 جمادی الثانی ایام فاطمیه است

حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان، هم مانند سایر مراجع بزرگوار، بر پاسداشت 20 روزه ایام فاطمیه تاکید نموده اند. معظم له در پاسخ به استفتایی پیرامون زمان این ایام به علت نامشخص بودن تاریخ دقیق شهادت شهیده مدینه، آورده اند: "نسبت به روز شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) قول‌های مختلفی ذکر شده است، لکن آنچه بیشتر مورد توجه علماء واقع شده است فاطمیه اول و فاطمیه دوّم در ماه جمادی الاول و جمادی الثانی است. شایسته است که شیعیان از روز سیزدهم جمادی الاول تا سوم جمادی الثانی سوگوار و با انجام مراسم عزاداری آن حضرت، ارادت و مودت خود را به اهل بیت (ع) اظهار و از انجام مراسمی‌ که موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است اجتناب کنند."

همانگونه که مشاهده می شود، اکثریت قریب به اتفاق مراجع عظام شیعیان راجع به ایام فاطمیه متفق القول هستند و این در حالی است که در بیوت اکثر این بزرگواران، به مانند سایر هیات های مذهبی کشور، از چند روز مانده به ایام فاطمیه، بیرق های عزا و سیاه برافراشته می شود و مجلس روضه و عزاداری منعقد خواهد بود و پایان عزاداری ها نیز تا چند روز پس از ایام فاطمیه ادامه می یابد.

باتوجه به نکات مطرح شده و سنتی که همه ساله بین شیعیان ترویج داشته و بر عظمت و شکوه آن نیز افزوده شده است، ایام فاطمیه امسال از شنبه 24 اسفند 1392 آغاز و تا 14 فروردین  1393  ادامه خواهد یافت و به این ترتیب، مجددا یادآوری می شود که سراسر نوروز امسال مقارن با ایام فاطمیه است؛ هرچند هیات های مذهبی و مردم مومن و خداجوی کشورمان، از چند روز قبل از آغاز ایام به پیشواز عزاداری ام السادات خواهند رفت.

شاید ذکر این مطلب از آیت الله شیخ خلیل مبشر کاشانی، شاگرد حضرات آیات عظام «بهاءالدینی»، سید «عبدالکریم کشمیری»، شیخ «جعفر مجتهدی» و «آقافخرتهرانی» در این موضوع خالی از فایده نباشد. وی در ایامی که شایعه زلزله در تهران به شدت رایج شده بود، اینچنین اظهارنظر کرد: "اگر آن شایعه صحت و مستند صحیحی داشته باشد، به برکت حضرت زهرا(س) این احتمال برطرف خواهد شد. ما یقین داریم که با دعای حضرت صدیقه طاهره(س) امنیت تهران برقرار است. زلزله در تهران از نگاه روایات محتمل است اما زمان آن معلوم نیست. در زمان‌های گذشته نیز بعضی بزرگان در عالم رویا و مکاشفه خبردار شده‌اند که در تهران زلزله خواهد شد و در مکاشفه دیگری دیدند که حضرت زهرا(س) دست‌های مبارک خود را به طرف آسمان بالا برده و دعا می‌فرمایند که خدایا عذاب را ازمردم تهران بردار، زیرا این مردم برای حسین من عزاداری می‌کنند".

نکته قابل توجه در این رابطه آن است که بیانات فوق، به معنای تعطیل کردن سنت حسنه نوروز و قطع شدن صله رحم و سنن رایج و شرعی در آن نیست؛ بلکه تاکید بر آن است که اولا حرمت عزای اهل بیت(ع) در ایام فاطمیه بر شیعیان فرض است و ثانیا، همزمان با آن، به برنامه های نوروزی با توجه به این ایام، پرداخته شود.

مساله فوق، طی چند سال گذشته و در تقارن نوروز با دهه عاشورا توسط عموم مردم و محبان اهل بیت(ع) در سراسر کشورمان به زیباترین شکل ممکن موردتوجه قرار گرفت و این شعر آذین بخش تمام مجالس حسینی ایران شد: محرم آمد و عیدم عزا شد...



 

فاطميه از کي شروع و در چه تاريخي تمام ميشود؟

 

ايام فاطميه جمعا 6 روز مي باشد، 3 روز در ماه جمادي الاول و 3 روز در ماه جمادي الثاني

به گزارش مشرق، سايت "شهر سوال" نوشت: دربارة تاريخ شهادت حضرت زهرا (س) روايات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر (ص).
ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يکي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر (ص) و ديگري نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پيامبر اسلام (ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت هفتاد و پنج روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند.

اما بنا به روايت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند.

ايام فاطميه جمعا 6 روز مي باشد، 3 روز در ماه جمادي الاول و 3 روز در ماه جمادي الثاني. بنابراين فاطميه اول از 13 تا 15جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني مي باشد.ظاهراً علت اينکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفي شده است به اين دليل است که اين احتمال وجود دارد که ماههاي قمري از رحلت پيامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،29روز بوده باشند،حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههاي قبل،روز شهادت 13جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود.چرا که طبق تقويم، حداکثر سه ماه قمري 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمري 30 روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند.

اما در عرف به دهه دوم جمادي الاول از دهم تا بيستم جمادي الاول که بنابر قول 75روز، شهادت آن بانوي بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادي الثاني ازاول تا دهم جمادي الثاني، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطميه دوم گفته مي شود.